Beste Airspray-volgers,

Hierbij een bijdrage/artikel uit Beleggers Belangen n.a.v. de commercial update van begin deze week.

65+
===========================================================================
Airspray kwam vanochtend met een commerciële update. De Amerikaanse zeepmaker Colgate-Palmolive gaat haar assortiment schuimpompjes van Airspray uitbreiden. Geen keihard nieuws, maar leuk voor de aandeelhouders. Net zoals het aandeel Airspray blijft het bedrijf in beweging.

Voor de aandeelhouders van Airspray was het begin dit jaar even flink schrikken. Nadat Airspray begin 2005 al een winstwaarschuwing afgaf, kwam het Alkmaarse bedrijf uiteindelijk met een 32% lagere winst over 2004 naar buiten. Oorzaak van de winstdaling; de sterk gedaalde dollar ten opzichte van de euro. Maar een klein deel was afgedekt in 2004 en Airspray moest met hangend hoofd toegeven dat het een grove beoordelingsfout had gemaakt in 2004. In 2003 was de dollar nog goed afgedekt geweest, maar in 2004 was de dollar zover gedaald dat Airspray koos voor het niet afdekken, want het afdekken via valuta-opties is natuurlijk niet gratis en met de lage dollar konden die kosten mooi bespaard worden. De gevolgen van deze keuze zijn bekend, de dollar steeg van €1,16 tot circa €1,36. Jan van der Schaaff, CFO van Airspray, is de eerste die wil toegeven dat er een flinke beoordelingsfout is gemaakt indertijd. En dat gaat ook niet meer gebeuren. Of de dollar nu hoog of laag staat, hij wordt afgedekt. 2004 is dus een jaar om snel te vergeten voor het bestuur van Airspray. En ook de beleggers lijken het bestuur vergeven te hebben en beoordelen 2004 als een slippertje. Het aandeel steeg in een jaar tijd van €18,99 naar €22,15.
Niet verwonderlijk want met het product van Airspray is niets mis. Toen er nog leuke financiële televisieprogramma’s op tv waren, was CEO Robert Brands altijd een van de eerste topmannen die wel wilde komen vertellen hoe prachtig zijn product was. De tafel was dan steevast gevuld met een groot assortiment pompdispensers, die hij met verve demonstreerde. Maar waarom is het echt een leuk bedrijf? Airspray ontwikkelt en produceert milieuvriendelijke en innovatieve pompdispensers met een ventielmechanisme waarmee vloeistoffen kunnen worden verneveld, verschuimd en gemengd. Buiten dat het een uniek product is, is het in deze tijd van duurzaamheid en milieurapportages natuurlijk ook het milieuvriendelijke aspect dat bedrijven aanspreekt.
Vanochtend kwam Airspray dus met het bericht dat Colgate-Palmolive nu ook naast al haar andere producten ook een softsoap variant op de markt gaat brengen met een dispenser van Airspray. Geen schokkend nieuws zoals al gezegd. Maar opgeteld bij al het harde nieuws waarmee het bedrijf dit jaar al naar buiten is gekomen; nieuwe orders van Unilever, Procter & Gamble en uitbreiding van haar productiefaciliteiten in de VS en Nederland om te kunnen voldoen aan de vraag, is er duidelijk vooruitgang zichtbaar.
Deze groei zit al aardig in de koers van het aandeel verwerkt, maar het aandeel heeft absoluut nog opwaartse potentie. Het feit dat de dollar nu wel afgedekt is door middel van valuta-opties, sluit verdere valutaverassingen uit. Het bedrijf kan dit jaar via de opties zelfs licht profiteren van de opwaartse koers van de dollar. Het is dus een aandeel om in de gaten te houden. Het bestuur heeft te kennen voor 2005 tenminste 15% nettowinstgroei te verwachten en misschien kan dat op 24 augustus 2005, bij de presentatie van de halfjaarcijfers wel iets verhoogd worden. CFO Jan van der Schaaff wil daar nu logischerwijs geen commentaar op geven. En geeft aan dat als, en dan ‘als’ in vette letters, er aanleiding toe is er op 24 augustus misschien nadere uitspraken volgen. Airspray staat bij ons nu nog op houden, maar een ding is wel duidelijk, Airspray heeft van haar fouten geleerd en is een aandeel om in de gaten te houden.

Herman Kleintjes, 19-07-2005 (www.beleggersbelangen.nl)